niedziela, 28 czerwca 2015

"Pod kloszem"

Każdy ma za sobą (lub przed) okres w swoim życiu, kiedy czuje się zagubiony i nierozumiany przez innych. Ten okres opisała w swojej powieści "Pod kloszem" Meg Wolitzer, amerykańska autorka. Niektóre z jej książek, "This is your life" oraz "Surrender, Dorthy" zostały zekranizowane. Najnowszą powieścią Wolitzer jest właśnie tytułowe "Pod kloszem". 
Powieść opowiada historię Jam Gallahue, nastolatce która zakochała się w Reevem Maxfieldzie - chłopaku z wymiany uczniowskiej z Wielkiej Brytanii. Los nie sprzyja jedank dziewczynie - Reeve odszedł. Na zawsze. Może wydawać się nam to błahostką, ale dla Jam była to wielka miłość. Po jego nastolatka popada w depresję, nie może poradzić sobie z codziennością. Cały jej świat rozpadł się jak domek z kart. Kiedy Jam trafia do szkolnego ośrodka terapeutycznego Wooden Barn, dziewczyna nie zamierza zmieniać swojego życia. Woli zatapiać się w swojej rozpaczy i mieszkać pod kołdrą. kiedy jednak zaczyna uczęszczać na Specjalne zagadnienia z literatury angielskiej, a ich nauczycielka każe pisać w pamiętnikach i czytać twórczość Sylvii Plath, Jam odkrywa dziwne miejsce. Belzhar. Belzhar to miejsce w którym może spotykać się z ukochanym. Jednak kartki pamiętnika mogą się skończyć, a ona musi zmierzyć się z prawdą. Czy zajęcia które podobno odmieniają życie każdemu, kto ma możliwość na ich uczęszczanie nie zranią jeszcze bardziej Jam?
"Pod kloszem" to kolejna książka z serii "Myśl-nik" Wydawnictwa Bukowy Las. Bardzo oczekiwałem, aż książka przyjdzie do mnie. Tajemniczy opis i genialna okładka tak do mnie mówiły, że nie potrafiłem się doczekać. Kiedy już zasięgnąłem po tę lekturę poczułem się lekko zawiedziony, oczekiwałem czegoś innego. Historia faktycznie ukazała problemy nastolatków. Pokazuje to, że nie zawsze potrafimy poradzić sobie z uczuciami i własną osobowością. W "Pod kloszem" poznajemy wielu różnych bohaterów, którzy są tak różni od siebie, przeżyli zupełnie różne tragedie, ale też bardzo podobni. Dzięki lekcji Specjalne zagadnienia z literatury angielskiej zawiązuje się między nimi nić, która trzyma ich razem.
Co mi się nie podobało? Szczególnie rzucają się w oczy dziwne epitety i określenia typu: "Nie mogłam oderwać od niego wzroku: blada cera, brązowe oczy, rozwiane włosy. Przypominał mi długą probówkę, na której szczycie zawsze coś bulgocze, ponieważ w środku zachodzi jakiś ciekawy proces.". Dziewczyny, podczas rozmowy z przyjaciółką, określiłyście kiedyś tak swojego chłopaka? Dla mnie to przynajmniej dziwaczne. A takich kąsków było więcej. Ale może się czepiam? Dziewczyna w końcu chodziła do szkoły z zaburzeniami psychicznymi... Oprócz tego w niektórych momentach istne zamieszanie z poplątaniem. Koniec końców nadal nie rozwikłałem pewnej zagadki: czy w tej książce zostały użyte elementy ze świata magii, fantastyki? Raczej nie. Ale może faktycznie istnieją zachowania i rzeczy, które nie mi rozstrząsać. Nie chciałbym wkraczać tutaj w światopogląd, ale czy istnieje coś takiego pomiędzy naszym światem, a "tym drugim"? 
Wydaje mi się, że książka miała ukazać nam cierpienie, miłość. Pokazać jak cienka jest granica pomiędzy smutkiem, a załamaniem. I jak ciężko się od niego uwolnić. 
W wersji angielskiej powieść Wolitzer nazywa się "Belzhar", moim zdaniem podjęto słuszną decyzję, iż polskie wydanie zatytułowane zostało "Pod kloszem", bo Jam faktycznie jest pod swoim własnym szklanym kloszem, jak bohaterka dzieła Sylvii Plath. "Belzhar" przetłumaczone zostało przez Paulinę Gąsior i wydane w oprawie broszurowej ze skrzydełkami. 
Ogólnie książkę mogę polecić, jednak książki na miarę "Gwiazd Naszych Wina" (również w serii Myśl-nik) się nie spodziewajcie. Książka do przeczytania, bez większych łez i śmiechu.
PS. Czy Wam też tak strasznie podoba się ta okładka? Normalnie się zakochałem. ;)

Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Bukowy Las. 

Tytuł: „Pod Kloszem”

Seria: MYŚL-NIK

Autor: Meg Wolitzer

Tłumacz: Paulina Gąsior

Wydawca: Wydawnictwo Bukowy Las


Rok wydania: 2015

Liczba stron: 288

ISBN:
978-83-64481-50-5
 

Liczba gwiazdek przyznanych w GR: ★★*
*Klasyfikacja w aplikacji GoodReads  to od jednej do pięciu gwiazdek.

1 komentarze:

Agnes

Z pewnością okładka rzuca się w oczy :)

Powiedz, co o tym myślisz...