sobota, 31 października 2015

"Tajemny ogień"

Dziś ostatni dzień października, niektórzy z was obchodzą halloween. Ja postanowiłem przeczytać (wbrew piętrzącemu się stosikowi egzemplarzy recenzenckich) książkę, którą kupiłem na tegorocznych Targach Książki w Krakowie. A mianowicie, jak w tytule: zacząłem czytać "Tajemny ogień", autorstwa znanej nam w Polsce C.J. Daugherty (autorka serii Wybrani) oraz mniej znanej w naszym kraju Cariny Rozenfeld. Co wyszło  spod piór tego duetu?
"Tajemny ogień" to historia dwóch nastolatków, z pozoru zupełnie ze sobą niezwiązanych. Sacha jest francuskim nastolatkiem, buntownikiem i wagarowiczem, który praktycznie codziennie naraża swoje życie na szwank. Ponad 700 km dalej, w małym miasteczku Woodbury w Wielkiej Brytanii wraz z matką i siostrą żyje Taylor - rówieśniczka Sachy.  Taylor świetnie się uczy, chce dostać się do Oksfordu, gdzie wykłada jej dziadek. Nic dziwnego więc, że jej nauczyciel pragnie, by dziewczyna udzielała korepetycji angielskiego pewnemu francuzowi. Jak się jednak okazuje, mają to być korki online, a osobą która ich potrzebuje, jest nie kto inny jak Sacha Winters.
Oboje są jednak niezwykli.
Taylor niebawem dowiaduje się o swoim prawdziwym przeznaczeniu, o tym kim naprawdę jest. Nastolatka potrafi zmieniać położenie przedmiotów, włącza prąd siłą woli, wystarczy jedno jej słowo by płomień się rozpalił. Jest trzynastą z rodu.
Sacha od kilku lat zna datę swojej śmierci. Ma ona odbyć się za kilka tygodni. Wszystko za sprawą klątwy, którą rzuciła pewna alchemiczka kilkaset lat temu. Od tamtego momentu w ich rodzinie z każdego pokolenia pierworodny syn musi zginąć w dniu osiągnięcia dorosłości.
Kiedy Sachy wydaje się, że nic nie pomoże mu uniknąć śmierci, na jego drogę wkracza Taylor. Oboje mogą zmienić przeznaczenie i przeciwstawić się złym siłą. Tylko czy to im się uda? Czy zdążą przeżyć, gdy oprócz śmierci po piętach depczą im złe demony?
Jestem wielkim fanem twórczości C.J. Daugherty, dlatego musiałem kupić tę książkę. Musiałem. Historia Sachy i Taylor jest zupełnie inna od tej, do jakiej przywykliśmy w serii o Nocnej Szkole. Ta powieść praktycznie z NS nie ma niczego wspólnego. Czy więc się rozczarowałem? Oczywiście, że nie! Przy tej książce nie można się nudzić, a czyta się ją szybko jak burza! Historia porywa od pierwszych zdań i w niebezpiecznych, ale bardzo intrygujących okolicznościach zwiedzamy peryferia Wielkiej Brytanii i poznajemy prawdziwe oblicze Paryża. Jeśli szukacie czegoś na halloweenową noc, czegoś porywającego, ciekawego i dobrze napisanego - musicie biec do księgarni po "Tajemny ogień".
Ta książka to jednak fantastyka, co więc mają zrobić fani Wybranych, którzy za fantastyką nie przepadają? Czytać, czy nie czytać? Jedyna poprawna odpowiedź, to ta pierwsza. ;) Mimo, iż pojawia się tam wątek, nazwijmy to "mocy", to spodobać się może każdemu. Bardzo się też cieszę, że głównym celem bohaterów jest... przeżycie. A nie miłość, która często jest główną fabułą w młodzieżówkach.
Okej, ale skrytykować też muszę. Doczepię się więc do tego, iż moim zdaniem bohaterowie zbyt łatwo przyjmują wiele trudnych spraw do wiadomości, chodzi mi o ich moce, umiejętności, śmierć. Akcja idzie szybko, jednak nie skupiono się za bardzo na szczegółach. Ubolewam.

Polskie wydanie "Tajemnego ognia" trzymam w ręku dzięki Wydawnictwu Otwarte, które wydało tę książkę pod banderą"Moondrive". Okładkę zachowano taką, jak w oryginale. Kiedy tylko zobaczyłem, kto zajął się tłumaczeniem, pomyślałem: "Tak, tak, tak!", ponieważ tłumaczeniem zajęła się Małgorzata Hesko-Kołodzińska, to jeden z tłumaczy których uwielbiam. Tak, Pani Małgorzata przetłumaczyła też "Igrzyska Śmierci".
Muszę się jeszcze pochwalić, że "Tajemny ogień" mam wraz z autografem C.J. Daugherty, który zdobyłem w Krakowie na Targach Książki. Uuuh, ale się cieszę, że go zdobyłem! Byłem w pierwszym rzędzie w kolejce po podpis i od razu dostałem autograf, dlatego nie wiem ile czasu reszta fanów czekała. Ktoś był na Targach i widział kolejkę po autograf do CJ? :)

Podsumowując: czy polecam? Oczywiście! Niech ta książka stanie się waszym must have do przeczytania! :)

Tytuł: „Tajemny ogień"

Autor: C.J.Daugherty i Carina Rozenfeld

Tłumacz: Małgorzata Hesko-Kołodzińska

Wydawca: Wydawnictwo Otwarte

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 384 [10]


ISBN:
978-83-7515-359-0
 

Liczba gwiazdek przyznanych w GR: ★★★★☆*
*Klasyfikacja w aplikacji GoodReads  to od jednej do pięciu gwiazdek.

0 komentarze:

Powiedz, co o tym myślisz...