niedziela, 20 grudnia 2015

"Kolorowy szalik"

Dziś ostatni weekend przed świętami, a w sklepach trwa wielki szał zakupowy, bo przecież najlepiej prezenty robi się na ostatnią chwilę. W tym szaleństwie ja znalazłem odrobinę czasu na małą, niepozorną książeczkę napisaną przez polską autorkę, Barbarę Kosmowską. Chodzi o "Kolorowy szalik", która skierowana jest do młodszych czytelników. A jak mnie się podobała? Czy przekonała mnie twórczość pani Kosmowskiej?

"Kolorowy szalik" to dwie różne historie dzieciaków, które chodzą do podstawówki. Pierwsza z nich opowiada o tym, co dzieje się w małej wsi Dąbrówki. Do wsi wprowadza się nowy chłopczyk w wieku bohaterów, jednak wcale nie chce się z nimi zaprzyjaźnić, co im się wydaje przynajmniej dziwne. Wioska huczy od plotek, a dzieciaki stwierdzają, że z nim jest coś nie tak, bo Nowy na dodatek czyta książki! Jedynie Marysia, córka bibliotekarki, widzi w chłopcu kogoś innego, normalnego. Kiedy dziewczynka chce zaprzyjaźnić się z chłopcem, on niespodziewanie znika. A także jego rodzice i wszystkie rzeczy. 
Kolejna opowieść rozgrywa się natomiast w Warszawie, wielkim mieście, w którym nierzadko spełniają się marzenia. Do szkoły muzycznej Emilki dołącza nowy chłopak, który przyjechał ze wsi. Chodzi on w dziwnych, dużych spodniach i... ukradł dziewczynie przyjaciółkę! Gdyby tego było mało, każdą chwilę spędzają razem. A to właśnie teraz Emilka najbardziej  potrzebuje wsparcia, gdyż startuje w konkursie muzycznym. Na szczęście wkrótce zbiegiem okoliczności poznaje wspaniałą staruszkę, która pomaga jej w przygotowaniach. Niebawem jednak Dziwne Spodnie jeszcze bardziej zaskoczą dziewczynkę... 

"Kolorowy szalik" strasznie mnie zaskoczył i... spełnił moje oczekiwania, a naprawdę były bardzo wysokie. Ale może zacznę od samego początku. Jak w ogóle dowiedziałem się o tej książce? Zaczęło się od wykładu, który poprowadziła pani Barbara podczas książkowej konferencji "Cooltura książki" w Bibliotece Śląskiej (więcej tutaj). Pani Kosmowska wydawała się bardzo ciepłą i zabawną osobą, i właśnie po tej konferencji wiedziałem, że muszę przeczytać przynajmniej jedną książkę jej autorstwa. Tym sposobem otrzymałem od Wydawnictwa Literatura trzy książki, jedną z nich jest właśnie "Kolorowy szalik". Choć z pozoru wydaje się króciutką i lekką książeczką, jest czymś o wiele ważniejszym. W tej książce znajdziemy to, czego często nie ma w wielu innych powieściach dla dzieci i młodzieży. 
Kosmowska porusza w tym zbiorze dwóch opowiadań bardzo trudne tematy akceptacji i prześladowania wśród dzieci. Bardzo prawdopodobne, że wielu z nas borykało się w młodości z wykluczeniem. Autorka mówi więc o bardzo trudnych problemach, które dla dzieci są często całym światem, ale robi to w bardzo przystępny sposób i naprawdę dobrze jej to wychodzi. I choć oba opowiadania są bardzo dobrze napisane, to właśnie pierwsze z nich spodobało mi się najbardziej i to ono najbardziej mnie poruszyło. Pani Barbaro, mam nadzieję, że pozostałe książki okażą się równie emocjonujące.
I może trochę przesadzam, ale wydaje mi się, że tą książkę powinien mieć każdy w swojej biblioteczce, bo możemy podarować na Gwiazdkę ją dziecku, ale równocześnie możemy też sami ją przeczytać. Zapewniam, że każdemu się spodoba, bo każdy znajdzie w nich coś dla siebie. Śmiało możemy postawić tę książkę obok powieści "Oskar i pani Róża" E.-E. Schmitta oraz przy powieściach młodzieżowych Johna Greena.

Tak jak wspomniałem wcześniej, "Kolorowy szalik' wydany został przez Wydawnictwo Literatura. Łączna liczba tych opowiadań wynosi 118 stron. Książka została pięknie zszyta, a okładka strasznie mi się podoba. Trzeba przyznać, że Wydawnictwo wie, jak oprawić swoje książki. Zdumiewające, ale nie zauważyłem błędów, ani literówek. Wydanie jest naprawdę dobre. W posiadaniu mam wydanie II, co tylko świadczy o tym, że książka się sprzedaje. A skoro się sprzedaj, to musi być naprawdę dobra.  No i zobaczcie jaki fajny stempelek wydawnictwo zrobiło i przybiło mi na stronach tytułowych. Może dzięki niej będzie większa szansa, że osoby, które pożyczą ode mnie tę książkę, na sto procent mi ją zwrócą? :)

Podsumowując: czy mi się podobało? Oczywiście, ta recenzja mówi chyba sama za siebie. Autorka bardzo wysoko postawiła poprzeczkę, ja bardzo dużo oczekiwałem od książki. I nie zawiodłem się, naprawdę jestem zadowolony. Mam zamiar polecać tę książkę każdemu, kto tylko zapyta o dobrą książkę dla dzieci.

Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Literatura.

Tytuł: „Kolorowy szalik"

Autor: Barbara Kosmowska

Tłumacz: -

Wydawca: Wydawnictwo Literatura

Rok wydania: 2013

Liczba stron: 118 [8]


ISBN:
978-83-7672-324-2

Liczba gwiazdek przyznanych w GR: ★★★★★*
*Klasyfikacja w aplikacji GoodReads  to od jednej do pięciu gwiazdek.

0 komentarze:

Powiedz, co o tym myślisz...