sobota, 8 października 2016

"Kto z Państwa ostatni?" - 2 Śląskie Targi Książki

Wrzesień obfity był nie tylko w książkowe i filmowe nowości, a także szkolne wydatki. Pod koniec miesiąca bowiem do stolicy Śląska, Katowic, zleciały się wszystkie mole książkowe z całego regionu i nie tylko! Dlaczego? Po raz drugi bowiem w Katowicach pojawiły się Śląskie Targi Książki.


Śląskie Targi Książki po raz drugi organizowane były przez warszawskie EXPO w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w dniach 30.09.16 - 02.10.16. Jak wiadomo, nadal jest to wydarzenie dość kameralne, jednak okazała się, że w tym roku zaryzykować postanowiła większa liczba wystawców, i myślę, że naprawdę nie pożałowali. Ubiegła edycja była dość skromna, a na końcu hali pojawiła się wanna z hydromasażem (czyżby pozostałość po dawniejszych Targach organizowanych przez inne Expo?). Druga edycja wzbogaciła się nie tylko o większą liczbę dobrych wystawców, ale także o szeroki program Targów. A sprzęt sportowy i wanny zniknęły - mam nadzieję, że na dobre.
Pojawiło się wielu naprawdę dużych wydawców, takich jak grupa Publicat, GW Foksal, Znak, Nasza Księgarnia czy Czarna Owca. Na dodatek, u niektórych z nich można było skorzystać z naprawdę atrakcyjnych promocji!









Wraz z przyjaciółmi z grupy Śląskich Blogerów Książkowych znów pojawiliśmy się jako wystawcy! W tym roku nasze stoisko mieściło się niedaleko Forum 2, więc bardzo bliziutko samych scen, a co za tym idzie, mielibyśmy dobre pole obserwacyjne na autorów, którzy uczestniczyli tam w ramach spotkań autorskich. Mielibyśmy, gdyż nasze stoisko było pełne odwiedzających przez praktycznie cały czas - od samego rana do zamknięcia Targów. Jeden z panów chciał się nawet z nami wymieniać jeszcze w poniedziałek! ;-)
Chociaż z targów wracaliśmy zmęczeni, to z przyjemnością muszę przyznać, że naprawdę odbiliśmy sobie to dużą dawką pozytywnych endorfin, które udzielały się nam z każdym kolejnym "wymieniaczem"! Ponad 1400 książek znalazło nowy dom, gdyż nasza wymian trwała aż trzy dni, a oprócz tego organizowaliśmy także spotkanie z Romualdem Pawlakiem i Anną Kańtoch, które prowadziła Agnes i Marta oraz panel o blogowaniu, w którym udział wzięły Ilona i Kinga Kasperek. 

Spotkanie z A. Kańtoch i R. Pawlakiem
Wystawcy i "wymieniacze". ;) Fot. Karolina Małkiewicz

A w sobotę, po Targach, wraz z blogerami zebraliśmy się w klubie Królestwo, by przez chwilę pogadać o tematach książkowych, a także posłuchać prelekcji organizowanych w ramach PechaKucha Night przez MBP Katowice. Chociaż trochę zajęło, zanim kuchnia uporała się z przygotowaniem posiłków dla grupy wygłodniałych moli książkowych, to i tak bawiliśmy się świetnie.
Blogerzy w Królestwie. Fot. Daniel Englot

Oczywiście, sami blogerzy to nie jedyne filary Targów. Nie zabrakło spotkań autorskich, do których czasem zakręcała bardzo... długa kolejka. Zdarzało się nawet, że przy tych mniejszych padały pytania w stylu: kto z Państwa ostatni? :)
Mnie udało odwiedzić się szwedzkiego pisarza Stefana Ahnhema, Grahama Mastertona, a także Augustę Docher, Barbarę Kosmowską i Magdalenę Zarębską. 
Katarzyna Bonda podpisuje "Lampiony"
Mała kolejka do Grahama Mastertona. ;)
Kilka książek z autografami. :)
Z Grahamem Mastertonem.


W związku ze zbliżającymi się Targami w Krakowie, postanowiłem nie szaleć za bardzo, kupiłem więc tylko dwie książki. Dobra, trzy. Ale nie oszczędzałem się na wymianie i ostatecznie w sobotę przyjechałem do domu z trzema wielkimi, bawełnianymi torbami, które po brzegi wypełniłem książkami. Co kupiłem, a co wymieniłem? 
Kupiłem "Ofiarę bez twarzy", na której od razu dostałem autograf Ahnhema. Książka intrygowała mnie od dłuższego czasu, a taka okazja mogła się w najbliżej przyszłości nie powtórzyć, więc... 
Nie wiem, czy pamiętacie, ale podczas mojej wycieczki po Danii (czytaj), kupiłem sobie tam używany egzemplarz brytyjskiej wersji "W pierścieniu ognia" - jest to drugi tom z trylogii "Igrzyska Śmierci". Podczas Targów za 29zł udało kupić mi się nowe, pozostałe dwie części. A kto sprzedawał? Księgarnia anglojęzyczna TheBookshop.pl, która jak się okazuje, ma wspaniały asortyment oraz i świetnych właścicieli - Kuziego i Usię. Cieszę się, że pojawią się także w Krakowie i mam nadzieję, że uda im się sprowadzić książkę "The Secret City", z pewnością do nich zajrzę! 
A na wymianie upolowałem między innymi "Beowulfa" Tolkiena, "Małe życie", a także książkę Murakamiego i wiele innych (stosiki poniżej).

Strasznie się cieszę, że na Śląsku znów odżywają Targi i z każdym rokiem widać, że jest co raz lepiej. Świetnie było Was znów spotkać - blogerzy, znajomi z sieci i znajomi wystawcy. Mam nadzieję, że spotkamy się za kilka tygodni w Krakowie. Do zobaczenia! 

2 komentarze:

Agnes

Ojej, dopchałeś się do Mastertona? Podziwiam! :)

Patryk Obarski

Agnieszko, razem z Sardegną wpadliśmy na sam koniec spotkania, bo aż tak bardzo nam nie zależało, więc nawet nie staliśmy w kolejce. ;-)

Powiedz, co o tym myślisz...